Nástěnka třídy Želvičky


Vážení rodiče,

v pondělí 24. 5. 2021 v 9. 00 hod. je plánované, za přísných epidemiologických opatření, fotografování dětí v naší škole – společná fotografie třídy.

Snad nám to příznivé podmínky letos umožní.

V tento den přiveďte vaše děti převlečené do oblečení, ve kterém se děti budou fotit.

Jana Nejedlová


            Téma – moje maminka, to je květinka

          Týden : 3.5. - 7.5. 2021 ,  1.tř. (želvičky – distanční forma vzdělávání)

Zdravíme všechny Želvičky,

Začal nám měsíc květen a s ním se přiblížil i svátek maminek, v tomto týdnu si vyrobíme dárek pro maminky a budeme si povídat o rodině…

činnosti k tématu zde:


Projekt týdne: 26.4. -30.4.

Naše mateřská škola se zapojila do Projektu "Čarotýden s Klikou" ve školce i doma.

E-mailem obdržíte bližší informace společně s heslem k on-line aktivitám.


Tématický celek: „Pohádky k nám v pytli letí, s čarodějkou na koštěti“ 26. – 30.4.

Krátkodobý projekt inspirovaný tradicí svátku pálení čarodějnic. Děti se seznamují s historií tohoto svátku, který probouzí jejich fantazii a tvořivost.

Hodné čarodějky? Kdo to kdy slyšel?
Kdo na ten nápad přišel?
A přece je jich hodně,
možná bydlí vedle v domě...

The room on the broom: Pohádka o hodné čarodějce (více drobných částí za sebou)

https://www.youtube.com/watch?v=1zIvEWXHb4w&list=PLxFg0YzQz2fNFn0BbPUR5nObadJ2pcaa9&index=1

Pálení čarodějnic - původ a historie

Pálení čarodějnic patří k doposud k velmi živým zvykům. Filipojakubská noc z 30. dubna na 1. květen bývala jednou z magických nocí, kdy prý měly zlé síly větší moc než jindy. O půlnoci před sv. Filipem a Jakubem, kdy měly zlé síly moc škodit lidem, se daly nalézt četné poklady. Aby se hledající před silami bránil, musel mít při sobě květ z kapradí, svěcenou křídu a další předměty. Lidé věřili, že v povětří poletuje spousta čarodějnic, které se slétají na sabat. Proto se této noci říká „noc čarodějnic".

Čarodějnice se před sabatem natíraly kouzelnými mastmi, s jejichž pomocí pak mohly na košťatech létat. Taková košťata prý bývala zhotovena z jasanového dřeva, vrbových a březových proutků. Při reji byla volena královna sabatu, která potom vládla hostině a tanci - „čarodějnickému kolu" - to se tančilo pozpátku. Jídla vypadala sice lákavě, ale byla bez chuti a nezahnala hlad. Nesměl chybět ani kotel plný žab a hadů stejně jako nádoby s jedy. Čarodějnice se tu, jak lidé kdysi věřili, s oblibou proměňovaly ve vlky, psy a jiná zvířata a vyprávěly si, co všechno zlého se jim od posledního setkání podařilo lidem natropit.

Čarodějnice však nebyly jen zlé, těch, které znaly tajemství bylin, uměly zahánět nemoci a napravovat zlomeniny si lidé vážili. Bylinkářky - vědmy se vyznaly v tajích přírody. Věděly mnoho o působení rostlin, hub, kamenů, kovů, drahokamů, ale i barev a vůní.

(BENEŠOVÁ, Alena. Kouzla a žerty čarodějky Berty. Praha: JUNIOR, 2004.)

 

Jak odletěly čarodějnice: Chaloupka na vršku

https://www.youtube.com/watch?v=F0i1sLkqhN4

Jak taková ježibaba či čarodějnice vypadá?

Svou postavou připomíná Ježibaba polétavá obyčejnou stařenku. Ze zvláštních znamení lze připomenout velký nos, výrazně čnějící zuby a rozcuchané šedé vlasy, které jí za letu vlají zpod šátku nebo zpod čepice. Rozeznat ji od lidské stařeny je nejsnazší právě ve vzduchu. Ježibaba polétavá ovšem nelétá za každého počasí a v každé denní době, nejčastěji je možno ji v povětří vidět za úplňku, za bouřlivých nocí.

Návrhy činností

  • práce s knihou - prohlížení a popis obrázků čarodějnic v knihách, charakteristika čarodějnic (vzhled, postava, obličej, oblečení, vlastnosti a schopnosti, létání na koštěti, čarování, vaření lektvarů)
  • seznamování s tradicí svátku 30. dubna - Pálení čarodějnic
  • jazyková - hledání synonym k pojmu čarodějnice (čarodějka, ježibaba, kouzelnice, baba Jaga, atd.)
  • jazyková - vymýšlení vhodných jmen pro čarodějnice např. dle jejich povahových vlastností nebo kouzelnických schopností (např. Bimbula, Berta, Marta, Kanimůra, Lára-fára)
  • rozhovor - hledání pohádek (i filmových), ve kterých vystupuje čarodějnice (Perníková chaloupka, Malá mořská víla, Honza málem králem)
  • poznávací - četba na pokračování (PREUSSLER, O.: Malá čarodějnice)
  • jazyková - vyprávění příběhů o čarodějnicích, dokončení příběhu (Kouzla a žerty čarodějky Berty - RUYER, F.: Kouzla a žerty čarodějky Berty. Říčany: JUNIOR, 2004. upraveno 45 str.)

O obrovi, který měl obrovské trápení

Je to dávno, kdy v hlubokém lese žil jeden obr Hugo. Nebyl vůbec zlý, měl rád děti, díval se, jak si hrají a snil o tom, že s nimi běhá, skáče nebo hraje na schovávanou. Ale jen se blížil k městu nebo k vesnici, země se otřásala a duněla. Lidé se ze strachu schovávali v domech, zavírali okna, zamykali dveře. Navíc ke všemu dospělí často děti obrem strašili. Chudák Hugo, obra se prostě všichni báli a nikdo neměl ani ponětí, že Hugo je tak hodný a moc opuštěný a nešťastný.

Zoufalý obr dlouho přemýšlel o svém obřím trápení, až nakonec dostal nápad: všechno je proto, že je tak obrovský, musí se tedy zmenšit! To se snadno řekne, zmenši se, ale jistě to nepůjde tak snadno, jako když se při praní srazí ponožky. Naštěstí si vzpomněl, že v hlubokém lese za desaterými horami a pěti řekami žije jedna čarodějnice, která umí z malých rybek udělat velké kapry a z velkého hada žížalu.

Vydal se tedy za čarodějnicí - přeskočil les, překročil řeky. Čarodějnice už pěknou chvíli slyšela obří kroky a celá vyděšená hledala úkryt v houštině. Obr co nejjemněji zaklepal na dveře její chaloupky a když se nikdo neozýval, nesměle nakoukl dovnitř.
„Pěkně prosím, ctihodná paní čarodějnice, nic vám neudělám, nebojte se, jen jsem vás přišel požádat o pomoc."
Čarodějnice se po chvilce odvážila vykouknout a řekla:
"Ráda bych ti pomohla, ale zmenšit velikána není jen tak. Obyčejná zaklínadla tady nepomůžou. Musím nahlédnout do čarodějnické knihy."
Dlouho listovala, až nakonec našla předpis na vhodnou směs.

Muší ucho, kus žabince,
trochu medu dej do hrnce,
kousek křenu, hrst přesličky,
přidej sůl a tři mušličky.

Čarodějnice všechno nasypala do kotle a když byl kouzelný lektvar uvařený, dala ho obrovi vypít. Hugovi ani trochu nechutnal, ale vypil ho poctivě až do dna. A vtom se začal zmenšovat a zmenšovat. Šlo to tak rychle, že ho za chvíli nebylo ve vysoké trávě vidět.
"Toho nápoje jsi asi vypil moc a já jsem nic nevážila, všechno jsem brala jen tak od oka," vzdychla čarodějnice.
"Co si teď počnu? Nemohla bys mě zase trochu zvětšit?" slabým hláskem zaškemral obřík - trpaslík.
Čarodějnice znovu dlouho listovala v učené knize a dala se do přípravy kouzelného odvaru.

Vrbový proutek, slzy krokodýlí,
muší křidélka, křídla motýlí,
zelíčko mladé, prastarou vodu,
zamíchej, podávej na prvním schodu.

Tentokrát neudělala chybu, Hugo se postavil na první schod u vchodu do čarodějnické chaloupky, vypil lektvar a začal se zvětšovat. Ne moc, jen akorát, aby byl právě tak velký jako obyčejný člověk.
"Hurá, hurá!" volal Hugo a poskakoval hned na jedné, hned na druhé noze a potom na obou. Kdyby tohle udělal, když byl ještě obrem, chaloupka čarodějnice by se sesypala jako domeček z karet.
"Ani nevíte, jak jsem vám vděčný," řekl. „Mohl bych taky já něco pro vás udělat?"
"To víš, že bys mohl," odpověděla. „Když teď vypadáš jako člověk, můžeš mně někdy dojít nakoupit. To víš, já se nerada ukazuji mezi lidmi, koukají po mě divně a dokonce se smějí mému klobouku."
Od té doby žil Hugo ve městě, mohl se kamarádit s lidmi, hrát si s dětmi a pravidelně nosil paní čarodějnici nákupy.

  • rozhovor na téma „Kdybych uměl (a) čarovat, vyčaroval (a) bych si...;
  • poznámka - doporučuji se ptát dětí jednotlivě např. během her či pobytu venku, aby nebyly ovlivněny odpověďmi ostatních dětí;
  • „Čarodějnický sněm" - děti sedí na zemi kolem kruhu z látky. Uprostřed je umístěna velká zavařovací sklenice od okurek polepená oranžovými a žlutými kousky vitrážového papíru, uvnitř hořící svíčka, která symbolizuje čarodějnický oheň;
  • jazyková - čarování a vymýšlení čarovných zaříkávadel

Čáry máry kouzlení,
ať se ta věc promění.
Co to je, kdo to ví,
ten ať rychle odpoví.

Písničky

https://www.youtube.com/watch?v=EgyXClM7iLM

https://www.youtube.com/watch?v=xh6l3dOMh5Q

Náměty další činnosti:

  • ingredience pro čarodějku - rozlišování koření (smyslové vnímání zrakem, čichem, hmatem);
  • vyrábění čarodějných lektvarů pomocí potravinářských barev (různé barvy, míchání odstínů), možno vytvořit výstavku (nápoje jsou ve sklenicích, doplněné štítky s jejich názvy, které vymýšlíme společně s dětmi podle barev nápojů - např. Čarodějný sen, Ohnivá voda, Ropuší sliz, Pavoučí nožky, Myší jed; do sklenic můžeme také dát i dětské pochoutky - gumové medvídky, žížaly, lékořicové pendreky);

 


Přijímací zkoušky do ZUŠ Hostivař pro školní rok 2021-22

Vážení rodiče, 

rádi bychom Vás informovali o možnosti studia Vašich dětí na umělecké škole ZUŠ Hostivař. Přijímací zkoušky se budou konat ve dnech 31. 5 - 2. 6. 2021 (13:00-18:00). Tyto zkoušky jsou určeny pro děti ve věku 5ti a 6ti let (k 1. 9. 2021). Ve škole se vyučuje hudbě, tanci, divadlu a výtvarnému umění. Bližší informace a on-line přihlášku ke zkoušce najdete na stránkách www.zus-hostivar.cz .

 

Těšíme se na Vás

ZUŠ Hostivař


 

Téma: zahradníčci

Týden: 19.4. – 23.4. 2021

 

Zdravíme všechny Želvičky,

Přiblížil se nám čas, kdy většina z nás začíná vysazovat rostliny do zahrad, květináčů nebo truhlíků a tak toto téma přiblížíme trochu i dětem. Seznamte se profesí zahradníka a na  příkladech pěstování bylinek, kytiček… Můžete  zkusit i vypěstovat rostlinku ze semínek.

Přejeme Vám všem pevné zdraví a mějte se krásně.

Náměty na činnosti a tvoření najdete v odkazu…

činnosti

 


Zdravíme všechny Želvičky,


věříme že jste doma činorodí a umíte se zabavit, ale i přesto je potřeba cvičit vaše hlavičky a proto vám posíláme další „úkolníček“. Zkuste se zamyslet nad svým domovem, jak vypadá, kde se nachází, nebo kdo v něm s vámi žije. Můžete použít předlohu, kterou jsme Vám poslaly a nebo můžete sami vytvořit obrázek vašeho domova.

Doufáme, že se máte krásně. Moc už se na vás těšíme, dávejte na sebe pozor.
p.uč. Hanka a Katka

Tématický celek: Já a můj domov 12.-16.4.

 

Přemýšlel jsi někdy o tom, jak se bydlí v jiných zemích?  Víš, jak bydlí děti v Grónsku? Jaký je život v Africkém domečku? A co v takovém deštném pralese? Poznáš město, ve kterém žiješ TY?

Znáš řeku, která protéká Prahou? Už jsi jí někdy viděl? Doporučuji pohled z Vyšehradu.,Letné…

Báseň s pohybem

Domeček

Tady máme střechu,(oběma rukama udělat střechu nad hlavou)

tady domeček,(zalomit dlaně kolmo dolů - vzniknou stěny)

tu jsou dveře,(zahýbat palci - dveře se otáčejí v pantech)

a za nimi lidí houfeček.(uchopit jednou rukou zápěstí druhé ruky a zahýbat prsty - představují lidičky)

Některý je silný, zdravý, (ukázat na palec)

jiný zase tenký, slabý, (ukázat na malíček)

jeden vysoký jak věž, (ukázat na prostředníček)

a ten malý je tam též. (ukázat na prsteníček)

Jsou tam ženy, děti, muži,(na prstech ukazovat postupně do tří)

za ruce se spolu drží,(jedna ruka chytne druhou)

u jednoho stolu(stůl tvoří proti sobě postavené, dotýkající se napnuté prsty palce kolmo dolů - nohy)

smějí se tam spolu.(spojit prsty, dlaně nahoru, vznikne úsměv a my se usmějeme též)

Co bych měl trénovat ?

  • moje jméno a příjmení,jméno mojí maminky, tatínka, sourozence
  • kde bydlím (město, adresa)
  • co je dnes za den v týdnu, co bude zítra a co bylo včera
  • jaké je roční období

Když už znáš svou adresu a víš, ve kterém městě bydlíš, nechceš si vyrobit nebo nakreslit domeček, kde bydlíš ty? Nebo to bude domek pro skřítky či rytíře?

STROMEČEK, DOMEČEK, HŘÍBEČEK: členové rodiny stojí a jeden z nich říká Stromeček (ostatní rozpaží ruce dolu jako stojící smrk), Domeček (ostatní dají ruce nad hlavu jako střecha), Hříbeček (ostatní si sednou na bobek) slova se náhodně opakují a kdo udělá špatný postoj vypadává.

ROZVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY - vytváření dalšího pojmenování daného objektu - např. jak můžeme jinak říci dům - např. domek, stavení, vila, chalupa, panelák, barák…….. - pojmenovávání věcí ve městech, v domě, v bytu - vytvářet skupiny a podskupiny (např. oblečení-kalhoty-kraťasy) - umět pojmenovat názvy místností v domě, v bytě a co se v nich nalézá

Podívej se na pohádku nebo si jí přečti

Tři koťata: jak počmárali domeček

https://edu.ceskatelevize.cz/video/1462-pohadka-jak-pocmarali-domecek

http://carolina.mff.cuni.cz/~vitas/txt/pohadky/jaksihral.html

Kdo si nosí svůj domeček stále s sebou? Poznáš ho? Doma si můžeš zkusit potrénovat prstíky.

Moučný šnek: grafomotorické cvičení

https://www.uceni-v-pohode.cz/wp-content/uploads/2020/05/Mou%C4%8Dn%C3%BD-%C5%A1nek.pdf

http://www.zskdolum.cz/data/MATE%C5%98INKA/materi%C3%A1ly/%C3%9AKOLY/kde%20kdo%20bydl%C3%AD.jpg

Písnička

Dělání

https://www.youtube.com/watch?v=jLG1ILNKQp0

 


 

Máme doma zvířátko

Týden  6.4.–  9.4. 2021 (1.tř. želvičky)

 

Čeká nás téma Domácí a hospodářská zvířata a jejich mláďata

Určitě doma máte nějakou obrázkovou knihu se zvířátky nebo využijte obrázky…  a povídejte si s dětmi o zvířátkách

Děti si můžou zkusit odpovědět na pár otázek:

  • Máte doma nějaké zvířátko? Jak se jmenuje?
  • Staráte se o svoje zvířátko/zvířátka?
  • Zkuste vyjmenovat co nejvíce zvířátek, které znáte a zkuste napodobit jejich „řeč“
  • Víte, jak se nazývá mláďátko od slepičky/kravičky/prasátka/pejska/kočičky?
  • Jaké je vaše nejoblíbenější zvířátko a proč?

 

Zazpívej si písničku:

Když jsem já sloužil

 

Zacvič si se zvířátky:

Zvířátková abeceda 

 

Zvířátka na farmě:

Poznáváme mláďata na statku

Život zvířata na farmě

Zvuky hospodářských zvířat pro děti

Poznávání zvířátek

Pohádka:

Zvířátka z farmy – venkovský vzduch

 

jaká všechna domácí zvířátka známe a proč ?

teď se podíváme za zvířátky na statek..

 

pracovní listy a tvoření zde: