Nástěnka třídy Žirafy


Milé Žirafky, na oslavu vašeho svátku 1.6.  máme pro vás připraveno plno zábavných stanovišť na školní zahradě Žiraf a také malý dárek.


Dobrý den milé děti na tento týden máme téma:

Povolání aneb pekař peče housky

 
 
Proč chodí lidé do práce? 
Co dělá maminka, která se stará o miminko? Chodí do práce? 
Co to znamená, když je někdo nezaměstnaný? 
Co by se stalo, kdyby nikdo nepracoval? 
Co by se stalo, kdyby rodiče neměli zaměstnání?
Čím jsou moji rodiče (prarodiče, teta, strýc,…)
 
 - vysvětlení přísloví Bez práce nejsou koláče, Komu se nelení tomu se zelení 
 
Krajíček chleba
Jankovi se doma nelíbilo. Mívali jen brambory a chléb, ale jemu jela pusa po mase. Vydal se tedy do světa. Došel do veliké vsi, kde právě slavili posvícení. Janek se těšil, jak si omastí jazyk. Prosil v prvním statku o kousek něčeho od oběda. Sedlák mu podal krajíc pěkného křupavého chleba. Do Janka jako když uhodí. O chléb nestál. Obrátil se a krajíček zahodil.
Sedlák to viděl a Janka pokáral. Ale chasník odmlouval. :
„Chléb jsem měl doma také Měli jste mi dát alespoň kus pečeně!“
„Pečeni chceš?“ pravil sedlák „jen pojď tedy dál. Dám Ti co budeš chtít.“ Janek vešel do statku a posadil se za stůl. Hned mu donesli mísu pečeně. Ale v tom jej sedlák zadržel. „Můžeš sníst všechno, ale s jednou podmínkou. Zůstaneš u nás až do dalších žní. Budeš dostávat samé maso, ale chleba ani krajíček. Pracovat nemusíš nic. To bude Tvůj trest.“ Janek se smál:
„Pěkně děkuji za takový trest. Vydržím bez chleba třeba 20 let.“ A hned se pustil do pečeně až se mu od pusy kouřilo. Čtrnáct dní byl Janek veselý. Pracoval jen občas z dlouhé chvíle, aby se nenudil a maso měl od rána do večera. K snídani, obědu i večeři. Líbilo se mu to, ale pak začal věšet hlavu. Kdyby tak bylo alespoň kousek chleba! Ale sedlák byl přísný, ani ukousnout mu nedal. Jednou však hodil krajíček chleba psovi. Pes jej očichal a nechal být. A Janek jako drak po tom odhozeném chlebě! Ale sedlák mu nedovolil, aby si jej vzal.
Za měsíc Janek nemohl už maso ani vidět. Zato o chlebu se mu zdálo i v noci. Nakonec padl před hospodářem na kolena a prosil o propuštění. „Ne, ne Janku„řekl sedlák „Slíbil jsi, že se dočkáš u nás nového chleba po žních. Já Tě nepustím!“
Na štědrý den drželi na statku přísný půst. Janek nesměl jíst ani maso. Prosil tedy sedláka, aby mu dovolil jít po žebrotě po vsi. Ale hned v prvním stavení na něj spustili:
„Ty přece žádnou almužnu nepotřebuješ! Zahodil jsi krajíček chleba!“
Právě tak ho pohostili i v jiných domech. Nakonec došel Janek až na náves, usedl na mez a začal plakat. Šla tudy stará žebračka, ptala se chasníka proč pláče a Janek se jí upřímně vyzpovídal, jak zahodil chleba na zem a jak je teď trestán.
„Človíčku, těžce jsi se prohřešil„, řekla stařenka, „ale dnes má mít každý radost a nechci, abys byl smutný„. A nadělila mu ze svého rance, co po vsi dostala. A Janek šťasten hodoval hned na mezi.
Pak se i sedlák nad ním smiloval a dovolil mu jíst alespoň brambory. Ale Jankovi bylo po chlebě stále smutněji. Chodil se dívat jak dozrává žito a sotva zjistil, že kousek uzrál, hned spěchal na pole s kosou.
Ještě večer si žito vymlátil, ráno zavezl do mlýna, tam z něj nechal udělat mouku a večer mu hospodyně upekla po roce i chléb. A když hospodář uřízl kus masa a kousek mu podával, vyhrkly ubohému slzy z očí. 
Zlíbal chlebíček a nikdy, nikdy jím už nepohrdnul. 
 
 
Pekař peče housky
 
Pekař peče chleba, všude ho je třeba.
Pekařka mu pomáhá, pečou chleba oba dva.
 
Pekař peče vdolky, pro kluky a holky.
Pekařka mu pomáhá, pečou vdolky oba dva.
 
Pekař peče rohlíčky s makovými zrníčky.
Pekařka mu pomáhá, mákem sypou oba dva.
 
Pekař peče koláče, jsou jich plné pekáče.
Pekařka mu pomáhá, pěkně pečou oba dva.
 
 
 

Hádanky:
Když ho v létě sklidí, bídu v zimě neuvidí. OBILÍ

Běloučký tam vejde, červeňoučký vyjde. CHLÉB

Má to dva rohy, ale netrká. ROHLÍK

Lesklý je, tvrdý je a chlebíček krájí. NŮŽ

Měsíčku můj, srpku malý, jak to, že ses octl tady?

V noci jsi byl na nebíčku, ráno si tě slupnu k mlíčku. ROHLÍK

Nejkrásnější ze všech vůní jde z pekařské pece.
A i když ho denně jíme, nepřejí se přece. CHLÉB

Zlatá zrnka, zlaté vlasy, copak je to, děti, asi?
Ať je pátek nebo svátek, mlynář mouku vymílá.
Z té mouky pak pekař peče, pečivo nám posílá.
Co je to? KLAS OBILÍ

 
Odkaz na písničku Pekla vdolky
 
Odkaz na písničku Já jsem muzikant
 
Odkaz na písničku Šel zahradník do zahrady
 
Odkaz na písničku Pec nám spadla
 
 
 
Říkanky – povolání
 
Kadeřnice
Já jsem malá kadeřnice,
Kdo chce kudrn ještě více?
Učešu Vám vlásky,
ať jsou ze všech krásky.
 
Švadlena
Šiju, šiju halenku,
pro mámu i Alenku.
Jehlu mám a nitě k tomu,
šikovná jsem, věřte tomu!
 
Pilot
Pilot řídí letadlo,
aby na zem nespadlo.
Startujeme, už se letí,
letadlo je plné dětí.
 
Hokejista
Hokej, děti, to je dřina,
když dám branku, je to prima.
Stadion pak blahem jásá,
milé děti to je krása!
 
Hasič
Hoří! Hoří! Klakson ječí
utíkejte do bezpečí.
Klakson troubí famfáru,
hasič spěchá k požáru.
 
Prodavačka
Rodičové kupte hračky,
od veselé prodavačky.
Já mám hraček plný krám,
nakupujte, dokud mám.
 
Logopedická pomůcka-Artikulační cvičení
 
"Kimovy hry"
Na utěrku položíme několik předmětů patřících do pekárny, např. vařečka, miska, rohlík, zástěra (nejvíce 8 předmětů).
Dítě si zakryje oči (otočí se ke stolu zády). Rodič nebo sourozenec odebere jeden předmět. První dítě - hadač si odkryje oči a určuje, který předmět to byl.
 
"Cvičení pro prstíky"
Paleček
Paleček jde ven,
ukazuje sem,
podává nám míč,
pak utíká pryč-
hledá petrklíč.
Házíme si s míčem,
pak zamkneme klíčem,
zatočíme mlýnkem-
a jdem za tatínkem.
 
 
(Ruka je rozevřena dlaní nahoru, při 1. verši se palec druhé ruky při
každé slabice dotkne rytmicky konečků všech prstů, při 2. verši udělá
totéž ukazovák, při 3. verši prostřední prst, při 4. verši prsteník, při 5. verši malík druhé ruky – pokaždé od palce k malíku. Dále je nutno zpomalit tempo: při 6. verši se konečky prstů v rytmu opakovaně dotýkají konečků souhlasných prstů druhé ruky-
jako náznak tleskání, ale dlaně se nedotýkají, při 7. verši se všechny prsty pevně zaklesnou – ruce se spojí, při 8. verši se uvolní pouze palce a točí se kolem sebe – „mlýnek“, při 9. verši se ruce uvolní a zatleskají.)
 
A zde je odkaz na báječné domácí housky :o)), které si můžete s maminkou upéct.
 
 
Pracovní listy, odkaz:
 
Odkaz na omalovánky:
 
 
A ještě odkaz jak vyrobit hasičské auto a požár.
 
 
 
A nakonec opět malá říkanka s pohybem. Moc Vás zdravím děti a už se na Vás strašně moc těším!
 
 
 
 

Milé děti,

zdravím vás všechny do vašich pokojíčků a těším se, až vás zase uvidím. Chtěla jsem vás moc poprosit, aby jste nezapomněli v neděli na vaše maminky, které mají svátek.

Udělejte maminkám radost – nakreslete jim třeba hezký obrázek a řekněte jim, jak je máte rádi.

 

Paní ředitelka Jana

Projekt týdne – Hmyz –Motýli

 

Na pastviny u Milovic se vrátil ohrožený motýl modrásek - Ekolist.cz

 

Ranní rituál – pozdrav a „měření“ nálady

 

Pozdrav: Chytneme se všichni za ruce a společně říkáme:

 

„Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den. Dobrý den, dobrý den, dneska si to užijem“.

 

Poté je možné si „změřit“ náladu. Kdo má špatnou náladu, tak se posadí.

Kdo úplně neví, jak se dneska má, tak si klekne a kdo má dobrou náladu, stojí.

Je možné si i popovídat, proč se tak cítíme, jak by se dala změnit špatná nálada na dobrou náladu.

 

Motýli tvoří druhý největší řád hmyzu, hned po broucích. Jsou rozšířeni na celém světě kromě Antarktidy.

Na celém světě existuje 180 000 druhů motýlů.

Na druhy motýlů, které se vyskytují v naší zemi, se podívejte zde:

 

Co jedí motýli?

Motýli mohou svým dlouhým sosákem vyhledávat tekutou potravu v hlubokých trubkovitých květech.

Nektar obsahuje množství cukrů a tedy i nadbytek energie. Spirálovitě stočený sosák motýlů je zpravidla delší než sosák včel, čmeláků a much,

kteří také vyhledávají nektar, navštěvují stejné květy, ale k výživným šťávám se nedostanou tak snadno.

Zásoby nektaru v dlouhých a úzkých trubkách květů jsou pro ně nedobytné a tak zůstanou zachovány pro konkurenty.

Typickou pastvou pro motýly jsou květy různých bodláků, zimolezů nebo jetele. 

 

Jak dlouho žijí motýli?

Odpověď na často kladenou otázku není jednoznačná, protože se u různých druhů liší.

Nejdelší život mají přezimující motýli, trávící i polovinu svého života ve stavu strnulosti v zimních úkrytech. To jsou některé babočky, žluťásek řešetlákový nebo drobné vzpřímenky.

V podmínkách mírného pásma však délka života většiny motýlů nepřesáhne jeden rok. Z našich druhů denních motýlů žije asi nejdéle žluťásek řešetlákový.

 

                                                         

                                       Příběh o smutné housence

 

                        Otakárek fenyklový 2

 

Byla zima. Velká zima. A bylo jedno zvláštní šišaté klubíčko. Bylo ukryté ve škvírce jednoho stromu, kde přezimovalo.

Bylo jednou stranou pevně přichycené za drobný výčnělek v kůře a uvnitř byla jakási beztvará hmota. Vypadalo to, že je to mrtvé. Ale to uvnitř MĚLO SEN! 

 

Zdálo se tomu, že je zima, ale pak začalo být tepleji a tepleji, dokonce bylo tak teplo, že na stromech pomalu rozkvétaly pupeny a tráva rostla a kytky kvetly a kvetly….

 

A tomu klubíčku, uvnitř kterého byla beztvará hmota, se zdálo, že byla jedna zelená louka. A na té louce bylo mnoho květin a na rubu jednoho listu se jednoho dne něco objevilo. Bylo to pevně přilepené a bylo to křehké. Bylo to malinké vajíčko. 

 

A z toho malého vajíčka se jednoho dne vyklubalo něco velkého, tlustého. Bylo to velké, mělo to tykadla, velká kusadla a nohy. HOUSENKA!

Housenka se rozhlédla po svém listě a začala baštit. A jedla a jedla a měla radost a říkala, to je dobrota, jéjeje, to mám hlad. A jedla a jedla.

Potkala broučka. „Ty jsi ale škaredá housenka, jsi chlupatá a pořád jíš a jíš. Nic jiného s Tebou není!“

A housenka byla smutná. Myslela si dosud, že je to tak dobře, dělala jenom to, co měla dělat a protože měla hlad, jedla. Ale když jí brouček řekl, že je tlustá a ošklivá, byla smutná. Ale za chvilku jí to přešlo a dělala zase to, co dělala tak ráda – jedla a jedla.

Potkala myšku. „Ty jsi ale ošklivá housenka. Jsi k ničemu. Pořád jíš a jíš!“ A housenka byla zase smutná. Ale byla smutná jenom chvilku. Pak zase jedla a jedla, jenomže potkala žabku. A když i od ní slyšela, že je tlustá a jenom jí a jí, zatočila se do klubíčka a byla smutná hodně.

Jenomže – kdo to tu okolo létá? „Jé, ty jsi krásný. Co jsi zač?“

„Já jsem motýl.“ „Ach jo, také chci být taková krásná. Jenže já jsem škaredá housenka, co pořád jí a jí.“

„I já jsem byl housenkou a jedl a jedl. Ale pak jsem se omotal jemným vláknem, které na vzduchu ztuhlo, a stal jsem se kuklou! A pak přišel ten správný čas a z kukly vyletěl motýl – já – takový krásný. Také budeš krásný motýl, uvidíš. Jen dělej, co dělat musíš.“

A housenka už nebyla smutná. I když se jí ostatní smály, věděla, že dělá přesně to, co dělat musí. A byla spokojená a šťastná. Jednoho dne si našla místečko ve stromu, zmenšila se, scvrkla se a začala se obalovat jemným vláknem, které na vzduchu tuhlo, až se stala velkou a pevnou KUKLOU. Zadečkem se pevně zahákla za výčnělek v kůře a vypadala, že je mrtvá. Uvnitř se ale dělo něco úžasného. A protože byla spokojenou a šťastnou housenkou, proměnila se jednoho dne v krásného a šťastného motýla. 

 

                                                                Video — Kapitolky o havěti: Motýl — Česká televize

Pozn.: Text je z Montessori kurzu.

 

Na vývoj motýla se podívejte zde:

 

                 Produkt - Vývoj Motýla

Básnička s pohybem:

Poletuje motýl tiše,    (chůze po špičkách, ruce= křídla)

křidýlka má jako z plyše. ( –||– ) 

Dosedne na kytičku,  (dosednout do dřepu)

odpočívá chviličku,   (odpočívat ve dřepu) 

pak poletí zase dál,    (chůze po špičkách, ruce= křídla) 

jako by se dětí bál.       ( –||– )

 

Tipy na výtvarku:

vývoj stádia motýla

Materiál: Barevný papír, nůžky, temperové barvy, provázek.

Postup: Papír přeložíme napůl a vystřihneme tvar motýla. Dovnitř vložíme nabarvený provázek a pomalu ho vytáhneme. Tak vzniknou ornamenty na motýlích křídlech.

Poznámka: Motýlka lze vytvořit i bez provázků, jen pomocí barev (viz druhý obrázek)

 

Doing a String Design Butterfly Art Project - pull off the string

 Learning Symmetry with Butterfly Painting Craft

 

Pracovní listy naleznete zde:

 

Angličtina

Jóga s anglickou písničkou – Fly like a butterfly

 

Taneček s anglickou písničkou - Butterfly wings

 

A jedna stará známá písnička ☺

 

Pracovní listy

After watching the story of „ The Very Hungry Caterpillar“ can you then, rearrange the life cyles of the butterfly below.

The very hungry caterpillar stages of life hands-on activity


Projekt týdne – Čarodějný rej

Ranní rituál – pozdrav a „měření nálady“ zůstává


Pro tento týden je připraveno téma „Čarodějný rej“


Minulý týden byl něčím zvláštní, koncem týdne začínal měsíc květen a tento datum je poněkud magický a plný kouzel. Určitě jste něco slyšely o nějakých čarodějnicích. My si tento týden řekneme co to vlastně znamená tak zvané „pálení čarodějnic“. Budeme si s čarodějnicemi hrát a vyzkoušíte si vaření lektvaru :o)

Pálení čarodějnic patří k doposud k velmi živým zvykům. Filipojakubská noc z 30. dubna na 1. květen bývala jednou z magických nocí, kdy prý měly zlé síly větší moc než jindy. O půlnoci před sv. Filipem a Jakubem, kdy měly zlé síly moc škodit lidem, se daly nalézt četné poklady. Aby se hledající před silami bránil, musel mít při sobě květ z kapradí, svěcenou křídu a další předměty. Lidé věřili, že v povětří poletuje spousta čarodějnic, které se slétají na sabat. Proto se této noci říká „noc čarodějnic“.

Čarodějnice se před sabatem natíraly kouzelnými mastmi, s jejíž pomocí pak mohly na košťatech létat. Taková košťata prý bývala zhotovena z jasanového dřeva, vrbových a březových proutků. Při reji byla volena královna sabatu, která potom vládla hostině a tanci – „čarodějnému kolu“ – to se tančilo pozpátku. Jídla vypadala sice lákavě, ale byla bez chuti a nezahnala hlad. Nesměl chybět ani kotel plný žab a hadů stejně jako nádoby s jedy.
Čarodějnice se tu, jak lidé kdysi věřili, s oblibou proměňovaly ve vlky, psy a jiná zvířata a vyprávěly si, co všechno zlého se jim od posledního setkání podařilo lidem natropit¨.

Čarodějnice však nebyly jen zlé, těch, které znaly tajemství bylin, uměly zahánět nemoci a napravovat zlomeniny si lidé vážili. Bylinkářky – vědmy se vyznaly v tajích přírody. Věděly mnoho o působení rostlin, hub, kamenů, kovů, drahokamů, ale i barev a vůní.
(Benešová Alena. Kouzla a žerty čarodějky Berty. Praha: Junior, 2004)

Děti pokuste se popsat čarodějnici. Kdo je a jak vypadá čarodějnice? Jaké má vlastnosti? Jsou zlé i hodné? Kdo pomáhá čarodějnici? (černý kocour, havran, netopýr, had, žába, pavouci, kouzelná hůlka, létající koště, brouci, můry).

Odkaz na pohádky o Malé čarodějnici

 

A než se pustíme do práce tak je potřeba procvičit prstíky, zde vkládám odkaz na video, které vám ukáže jak na to.

 

Tady je ukázka, jak si vyrobíte čarodějnici:

 

Dále si můžete vyrobit netopýra z toaletní ruličky.


Než si děti zazpíváte tak si trochu zabublejte, jako ten kouzelný lektvar.
Sedněte si hezky ke stolu na židli. Před sebe si připravte sklenici naplněnou do poloviny vodou a brčko. Na povel maminky nebo tatínka se zhluboka nadýchněte nosem a vydechujte pomocí brčka pomalu do sklenice tak, že tvoří bublinky.

A můžete začít zpívat písničku „Pět ježibab“ :o))

 

A teď přišla ta pravá chvilka na opravdický čarodějný lektvar.

 

 


A teď je správný čas se naučit čarodějnické zaříkávadlo.

Zavírám, zavírám les,
aby sem nikdo nevlez,
ani kočka, ani pes.
Vleze-li sem bába,
ať je z ní žába.
Vleze-li sem dědek,
ať je z něho dudek.
Vleze-li sem panna,
ať je z ní srna.
Vleze-li sem mládenec,
ať je z něho mravenec.

A další:
Čáry, máry, čáry, máry,
vznes se, koště, láry, fáry.
Čarodějky kamarádky
lítaj vzduchem tam a zpátky.
Šaty mají od sazí,
snad se v letu nesrazí.

Hra: Co tu není?
Pomůcky: drobné předměty 
Pojďme se společně podívat na to, co všechno čarodějnice skrývá ve své chatrči a co vždy záhadně zmizí.
Položíme na stůl 10-15 drobných předmětů. Děti si vystavené předměty minutu prohlíží. Poté se musí otočit zády ke stolu. Vezmeme jeden předmět a uschováme jej. Na pokyn si děti začnou znovu prohlížet věci na stole. Kdo první ohlásí, který předmět zmizel, získá jej jako trofej a schová si jej do kapsy. Potom hráči zavřou oči a vy schováte další věc.

 

Pracovní listy najdete zde:

A ještě jedna dobrá zpráva nakonec. Jaro začarovalo a ze dvou kaštánků na hrabališti ve školce se vyklubalo něco, jako malý stromeček kaštánek.

Raději jsem je přesadila do zeminy, která má v sobě hodně vitamínů a doufejme, že se jim povede dobře a hezky nám porostou.

Určitě je vrátíme na naší školní zahradu, aby nám dělaly radost :o))))

 

 

 


Projekt týdne – Vesmír

Ranní rituál – pozdrav a „měření“ nálady

 

Pozdrav: Chytneme se všichni za ruce a společně říkáme:

„Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den. Dobrý den, dobrý den, dneska si to užijem“.

 

Poté je možné si „změřit“ náladu. Kdo má špatnou náladu, tak se posadí. Kdo úplně neví, jak se dneska má, tak si klekne a kdo má dobrou náladu, stojí. Je možné si i popovídat, proč se tak cítíme, jak by se dala změnit špatná nálada na dobrou náladu.

 

Praktický pokus se semínky

Pokud Vám počasí a prostory dovolí, je možné rostliny přesadit z květináče na záhonek.

Péči nechte na dětech. Můžete zmínit, proč je potřeba rostliny zalévat, kypřit a zbavovat plevele.

Můžete dokumentovat, jak rostlina roste.

 

Popovídejte si o tom, jak vznikl vesmír a co je „Velký třesk“.

 

„To, co Ti budu vyprávět se možná stalo docela jinak. Ale stalo se to tak dávno, že nikdo neví, jak to doopravdy bylo.

Byla kdysi velká tma. Tak velká, že si ji ani neumíme představit. A v té tmě nebylo nic. Alespoň se to zdálo, že tam nic není. A jednou Kdosi nebo Cosi si přálo, aby Něco bylo. Všechny možnosti, všechny naděje a touhy, všechno, co kdy může vzniknout – všechny představy byly shromážděny v jednom jediném bodu. A ten bod, to všechno scvrknuté do jednoho místa, se v jednu chvíli rozprsklo, vybuchlo.

Všechny možnosti, všechny myšlenky, všechno, co jednou z toho všeho může být nebo nemusí, se obrovskou silou a rychlostí od toho jednoho bodu rozpínalo do všech stran.

Tehdy byl vesmír neskutečně žhavý.

Ta všechna hmota, ten veškerý potenciál, to žhavo, plyn a prach, to všechno, které teď obrovskou rychlostí letělo od středu pryč, se ale začalo shlukovat.

Těmto shlukům se říká MLHOVINY. Mlhoviny jsou shluky velkého množství vesmírné hmoty. Některé části hmoty se v mlhovinách natolik dostaly

k sobě, že začaly jaderné reakce, obrovské výbuchy, které způsobovaly vznik nových, dalších a dalších HVĚZD.

V určitou chvíli se uprostřed mlhovin vytvořil střed. Jakmile se v mlhovině vytvořil střed, začala se její hmota okolo středu otáčet. Co má střed, má řád. I některé mlhoviny dostaly svůj řád, Mlhoviny, které mají střed, okolo kterého se otáčejí, se nazývají GALAXIE. Galaxie jsou jevištěm zrození, života a smrti hvězd. Jsou jedinými ostrovy hmoty v převážně prázdném kosmickém prostoru.

 

MLÉČNÁ DRÁHA se jmenuje galaxie, kde se nachází SLUNCE a SLUNEČNÍ SOUSTAVA.“

SLUNEČNÍ SOUSTAVA

Soustavu tvoří 8 planet, více než 3 trpasličí planety, přes 170 měsíců (především planet Jupiter, Saturn, Uran, Neptun) a další menší tělesa jako planetky, komety, meteoroidy apod. Planety obíhají po eliptických drahách kolem Slunce, které je ve společném ohnisku oběžných elips. Měsíce obíhají kolem planet také po eliptických drahách.

 

 

MERKUR - Merkur je Slunci nejbližší a zároveň nejmenší planeta ve sluneční soustavě.

VENUŠE - Venuše, perla oblohy, starověkými astronomy zvaná též jitřenka nebo večernice. Venuše je po Měsíci nejjasnější objekt na

obloze. Astronomové se nyní někdy zmiňují o Venuši jako o sestře Země. Obě mají podobnou velikost, hustotu a objem.

ZEMĚ - Země je třetí planeta naší sluneční soustavy, počítáno z pohledu od Slunce, od kterého je vzdálena v průměru 150 miliónů kilometrů a je zatím jedinou známou planetou, na které existuje život. Z našeho pozemského pohledu se nám může naše planeta zdát jako obrovská, s nekonečným oceánem vzduchu, avšak astronautům se jeví spíše jako maličká modrá planeta s tenkou atmosférou, s hnědými kontinenty a bílou oblačností.

MARS - Mars je druhá nejmenší planeta (po Merkuru) a obíhá jako čtvrtá planeta kolem Slunce. Na obloze nás upoutá jeho načervenalá barva, a proto je často označován za Rudou planetu.

JUPITER - Jupiter je pátá planeta od Slunce a je největší planetou ve sluneční soustavě. Jupiter má velké množství měsíců, velikost čtyř z nich je srovnatelná s velikostí našeho Měsíce; ostatní jsou řádově menší

SATURN - Saturn je druhou největší planetou sluneční soustavy a díky svým prstencům je považován za jeden z nejkrásnějších objektů ve vesmíru.

URAN - Uran je sedmá planeta od Slunce a je třetí největší ve sluneční soustavě. Uran má známých 21 měsíců, ale předpokládá se, že jich je ještě o něco více.

NEPTUN - Neptun je typickým představitelem planety zvané plynný obr.

Na rozdíl od Země se může pochlubit 13 měsíci a celkem 5 prstenci.

 

 Sluneční soustava

Ta Sluneční soustava,

kolik planet, děti, má?

Slunce tvoří pevný střed,

obíhá ho planet svět.

 

Nejblíž Slunci Merkur je,

kolem Slunce rotuje.

První večer objeví se

na obloze Večernice.

 

Večernice Venuše je,

to ví každý, kdo dnes tu je.

Největší je Jupiter,

mockrát větší nežli Zem.

 

Země – to je domov náš,

jistě i ty rád ji máš.

Mars je rudá planeta,

rudě září do světa.

 

Saturn se svým prstencem

největším je krasavcem.

Ze všech planet nejlehčí

Uran se tu otáčí.

 

Na Neptunu zima je,

mráz a led tam panuje.

Tak je všechny spočítáme:

osm planet tady máme.

 

Poslechněte/zazpívejte si písničku

Letím hledat světy

https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/kasparek-v-rohliku/letim-hledat-svety-223687

 

Mám doma mimozemšťana,

schovanýho pod postelí.

Spad k nám z nebe do zahrady,

řekl mi ,,Ahoj tak jsem tady".

 

Spolu prohledáme světy,

tiše vklouznem do rakety.

A jen máváme,máváme,

všem který cestou potkáme.

Jo hóóó.

Letím, letím, hledat světy,

slunce, hvězdy, planety.

Najdu místo na obloze,

kde parkujou komety.

 

Letím,letím,hledat světy,

chci bejt zpátky do pěti.

Letím hledat světy,

můžeš se mnou jet i ty.

 

Tam na konci galaxie,

tam to lítá tam to žije.

Tam je každej druhej týpek

zelenej jak pistácie.

 

Co nás čeká za legraci,

ve vesmírný restauraci.

Číšníky tu nemají,

talíře sami lítají.

 

Už jsme v půlce nekonečna,

je fakt hustá dráha mléčná.

Bacha uber do zatáčky,

narazíme do šlehačky.

 

Jau.etím, letím hledat světy,

slunce, hvězdy, planety.

Nejdu místo na obloze,

kde parkujou komety.

 

Letím, letím hledat světy,

chci bejt zpátky do pěti.

Letím hledat světy,

můžeš se mnou jet i ty.

 

Letím, letím hledat světy,

slunce, hvězdy, planety.

Najdu místo na obloze,

kde parkujou komety.

Letím, letím hledat světy,

chci bejt zpátky do pěti.

Lítat to je spina,

Teď už chápu Gagarina.

 

Tip: popovídejte si o tom, kdo je mimozemšťan, co je to raketa a létající talíř, kdo byl Gagarin.

 

Vytvořte si model Sluneční soustavy

https://www.andnextcomesl.com/2014/05/yarn-wrapped-planets-fine-motor-fridays.html

 

Materiál: Karton, tužka, nůžky, příze.

Postup: Z kartonu vystřihneme 8 planet a po obvodu nastřihneme, namotáme přízi příslušné barvy, planety můžeme zavěsit do prostoru.

Close up of yarn wrapped planets from And Next Comes L

 

Anebo:

Materiál: Papír, nůžky, lepidlo, barvy.

Postup: Namalujte si vlastní Sluneční soustavu. Můžete použít modely planet k vystřihnutí (viz samostatná příloha) nebo je namalovat podle své vlastní fantazie.

awesome space craft project for kids .. (and fabulous blog too!)

 

Vyrobte si Měsíc dle Vaší fantazie

Materiál: Černý nebo modrý papír, tužka, průhledná lepicí páska, korálky, knoflíky nebo flitry.

Postup: Na černý papír nakreslíme měsíc a hvězdy a opatrně vystřihneme. Ze zadní strany nalepíme lepicí pásku a na přední stranu přikládáme knoflíky.

 

Vypracuj pracovní list - Vesmír  

Rozstříhejte a děti lepí obrázek podle číslic 

Dzień Kosmosu: Puzzle do drukowania, wycinania dla dzieci, przedszkolakówDzień Kosmosu: Puzzle 2 Dzień Kosmosu Maj Puzzle do wycinania Święta i pory roku Wycinanki

         Spaceship Maze - Guide the Astronaut through the Rocket!


ZMĚNA PRÁZDNINOVÉHO PROVOZU - aktuální informace naleznete v menu Prázdninový provoz 2019/2020


Týden pozdravů

 

Vážení rodiče a moje milé děti,
všechny vás moc zdravím z naší školky. Moc nám chybíte a těšíme se, až vás zase uvidíme. Rodiče, prosím, sledujte webové stránky školy. O případné možnosti otevření vás budu ihned informovat. Vím, že je pro vás situace náročná, ale vydržte. Sledujeme vyhlášená doporučení, aktuální informace, vývoj situace a jsme v kontaktu se zřizovatelem. Čekáme na upřesnění podmínek, za kterých bude možné provoz mateřské školy bezpečně a rozumně obnovit.
Předpoklad je, že bychom mohli vědět podrobnosti začátkem května. Budu vás samozřejmě dál informovat. 
 
Zatím se snažíme pro vás školku připravovat, vylepšovat. Právě probíhá oprava herních prvků na školní zahradě. Máme novou střechu u zahradního domku, natřené herní prvky, upravený senzorický chodníček a u vchodu nám vykvetly první jarní květiny, které jsme nově nasázeli. 
 
Některé z vás jsem měla možnost potkat a byla jsem moc ráda, že jsme si mohli alespoň zamávat. Proto vás prosím o zaslání fotografie dětí, třeba i s domácími mazlíčky, které zamávají svým kamarádům.
Všechny fotografie vložíme do fotogalerie. Děti se tak mohou podívat na své kamarády a jejich společníky doma.
 
 
Těší mě, že se aktivně zapojujete do tematických týdenních projektů, které vám pravidelně připravujeme na nástěnky tříd na webových stránkách školy.
Děkujeme za krásné fotky výrobků, pokusů a obrázků. Budeme se těšit i na další.
 
Do 30. 4. 2020 nezapomeňte nahlásit zájem o prázdninový provoz na email školy.
Do konce školního roku již nebudou probíhat žádné kroužky. Řešíme s agenturami vyúčtování. Budu vás průběžně informovat o způsobu vrácení peněz. 
Školné za část března a za celý duben vám bude vráceno na váš účet v první polovině května. Květen a červen případně v první polovině července.
Stravné bude vyúčtováno jednorázově v červenci.
 
 
Jana Nejedlová 
Ředitelka školy
 

Milé Žirafky, 

určitě si prožíváte zcela jiný program s rodiči, případně jinými členy rodiny, než jsme si prožívali společně ve školce.

Já na Vás moc vzpomínám, stýská se mi po všem, co jste tak hezky a samostatně tvořily.Zatím jsme všichni schovaní, aby na nás neskočil virus a nemuseli jsme být v posteli.

Snad se lékařům a vědcům podaří vyzkoumat nějakou obranu- lék, abychom se zase mohli všichni vídat ve školce.

Všem moc a moc pozdravů dětem i rodičům posílá Radana

 

Dobrý den milé Žirafky,


moc vás všechny zdravím a doufám, že se máte dobře a jste zdraví.
Já se mám dobře a čekám na dobré zprávy, že budeme moci už do školky.
Moc se na vás těším a snad se brzy uvidíme i kdyby to mělo být v rouškách :o))
Mějte se moc hezky a děkuji za hezké obrázky a fotky, které posíláte.


Vaše paní učitelka Katka D.

Projekt týdne – Co se děje v trávě?

Ranní rituál – pozdrav a „měření nálady“ zůstává
 
 
Pro tento týden je připraveno téma „Co se děje v trávě“
 
Určitě chodíte s rodiči na malé procházky do přírody nebo jezdíte na své chalupy, určitě jste si všimly, že nám sluníčko hezky hřeje a vyrostla nám tráva a začínají se zelenat keře a stromy. To je chvíle kdy se ze zimního spánku probouzí hmyz.
Pokud máte doma lupu tak ji vezměte ven anebo stačí pozorovat pouhým okem co se děje v trávě. Určitě najdete sem tam mravence, ruměnici pospolnou (červená ploštice) a taky slunéčko sedmitečné, nad trávou už poletují motýlci a včelky i čmeláci.
Pokud máte doma encyklopedii je dobré si ji prohlédnout a něco se dozvědět o hmyzím životě.
 
Tady je pro vás moc hezká písnička, kterou určitě znáte :o)) Čiperkové – Sluníčko, sluníčko
 
 
 
Tady pár hádanek. Jestlipak poznáš všechen hmyz?
 

1. Co to z květu na květ létá, sladký nektar při tom splétá?
Pracovitá, i když drobná, dělnice a ne královna. (včela)

2. Černá, bílá, červená, co to asi znamená?
Na ruku mi klidně sedne, všechny tečky spočtu hnedle. (beruška)

3. Co to vidí právě?
Tolik barev v trávě! Jeden hezčí nežli druhý, křídla mají samé kruhy. (motýl)

4. Pořádně jej vidět není, zato bzučí do zemdlení.
U potoka, u vody užívá si pohody. (komár)

5. Skok doprava, skok doleva, překážky tak hravě dává.
Zelená je jako tráva, není vidět, to se stává. (luční kobylka)

6. Žlutočerný má svrchník, bzučí jako vrtulník,
Ani včela, ani vosa, nektar z květů pilně sosá. (čmelák)

7. Na lístečku u potoka sedí kráska velkooká.
Krásný závoj ona má, křidélky nám zamává. (vážka)

A jestlipak děti znáte animované příběhy „Co se děje v trávě“, jsou moc povedené a moc legrační.


Odkaz zde: 


Další odkaz je na krásné a veselé příběhy z trávy, jistě znáte Mrňouskové.

 

Bleška
Skáče bleška na písku, (skáčeme jako blecha)
hledá, kdo je nablízku. (z dlaní uděláme ruličky a přiložíme na oči jako dalekohled)
Kdo nejede na koni, (cváláme jako koně)
toho bleška dohoní. (běžíme na místě)
Alík leží na břiše, (ležíme na bříšku a dlaněmi si podepřeme bradu a kopeme nožičkama)
už má blešku v kožiše!
Blecha skáče v kožichu, (skáčeme jako blešky)
když je pejsek potichu.
Ale když pes zaštěká,
to se celá vyleká… (zmateně pobíháme a zprudka měníme směr)
 
Poletuje motýl tiše
Poletuje motýl tiše, (chodíme po špičkách, máváme rukama jako křídly)
křidýlka má jako z plyše.
Dosedne si na kytičku, (sedneme si do dřepu)
odpočívá chviličku.
Pak poletí zase dál, (běháme po místnosti a opět máváme rukama jako křídly)
jako by se dětí bál.

Zde je návod jak vyrobit z papírového talíře a těstovin cyklus vývoje motýla.
Budete potřebovat různé druhy těstovin, barevný papír, pastelky, fix, papírový talíř :o)
Nejdříve jsou vajíčka, které naklade na list rostliny motýl potom je larva-housenka, kukla, z které se vylíhne motýl.

Jestlipak děti pomůžete najít správnou cestu mravencovi ven?

 

 

Šablony pro můry a motýly. Vybarvěte a vystřihněte si je. Můžete si je nalepit na špejli.

  • http://vytvarna-vychova.cz/nocni-motyli-sablony/


Tady jsou kartičky k vytištění a rozstříhání, protože se s nimi dá hezky pracovat. Znázorňují stádium vývoje některých druhů hmyzu. Děti si mohou zkoušet poskládat kartičky podle správného vývoje.